kristy.reismee.nl

Het weer

Wat doet men als men niets interessants te vertellen heeft? Juist ja, dan wordt het onderwerp 'het weer' aangesproken. En aangezien het weer in Nederland deze dagen ‘hot' is, komt het voor mij goed uit om een wat over het weer in Buffalo te melden.

Het weer in West New York is, zoals ze hier zeggen, ‘pretty unpredictable'. Daar ben ik het niet helemaal mee eens: ik denk dat het totáál onvoorspelbaar is en/of ze hier een cursus voorspellen van Piet Paulusma, Erwin Krol, of welke andere willekeurige Nederlandse weerman/vrouw zeer goed kunnen gebruiken. Of te wel: de weersvoorspellingen hier zijn waardeloos! Hoe vaak heb ik afgelopen maanden mn paraplu voor niets mee genomen (geen druppel gevallen), mn fiets thuis gelaten vanwege de te verwachten zware sneeuwval (geen vlok gevallen), zonder muts vertrokken (en met bevroren oren thuis gekomen), een extra trui aangetrokken (en natuurlijk kapot gezweet), etc etc. Men zegt hier dat het door de grote meren komt dat het weer hier letterlijk binnen 10 minuten kan omslaan. Ik denk dat het maar een smoes is, om hun slechte voorspel kwaliteiten te verbloemen ;-)

Één ding is me hier wel duidelijk geworden: de bijnaam 'America's armpit' (oksel) heeft Buffalo niet alleen te danken aan z'n ligging (zoom de kaart van Buffalo maar eens flink uit), maar ook vanwege het feit dat het hier altijd vochtig is. Is het geen sneeuw, dan is het regen, en is het geen regen, dan is het wel mist. Er is hier nog geen halve week voorbij gegaan zonder dat er neerslag is gevallen. En dan noemen we NL ‘nat'? Wel een beetje jammer dat ze hier de buienradar nog niet hebben uitgevonden. Hoe verrekte makkelijk is het om even te spieken wanneer je het beste kunt vertrekken om tussen de buien door naar het werk/ huis/ sporten te fietsen?!?!

Wat hier opvallend is, is dat hoge en lage drukgebieden elkaar heel snel afwisselen. In NL is het niet ongewoon omeen hele week droog weer te hebben, maar ook aan een paar dagen constant regen. Hier is dat niet voor te stellen: de regelmaat hier volgt het meest de beweging van een ‘versnelde sinus': een dag droog, gevolgd door een dag(deel) regen (warmtefront), daarna weer een (halve) dag droog, en dan een dag sneeuw (koudefront), dag droog, warmtefront, droog, koudefront etc. Het volgt elkaar zo snel op, dat je er af en toe tureluurs van wordt. En dan proberen ze hier toch een 7-dgn voorspelling te geven, met daarin 3 warmtefronten en 2 koudefronten; ja dat gaat natuurlijk nooit goed komen. :-)

Daarnaast proberen ze dan ook nog onderscheid te maken tussen sneeuw ten gevolge van een lage drukgebied, of lake-effect snow (ten gevolge van de grote meren). Iets wat mij volstrekt onduidelijk is waarom ze hier onderscheid tussen willen maken; het is allebei wit, koud, kan een klein beetje zijn, kan veel zijn, grote vlokken of miezersneeuw, veel wind of weinig wind. Naar mijn idee is sneeuw gewoon sneeuw, maar waarschijnlijk ligt dat aan mij, want het woord lake-effect blijft heilig in de weersvoorspellingen. Mijn suggestie: probeer eerst maar eens te voorspellen óf er sneeuw komt, zonder mij te vervelen met of dital dan niet te maken heeft met het‘lake-effect'.

Tot nu toe heeft de regen hier echter wel de overhand gehad. Ik denk dat er in totaal zo'n 40 cm sneeuw is gevallen en daarnaast nog redelijk wat sneeuwbuien wat niet is blijven liggen. Dat is uitzonderlijk weinig, gemiddeld zou er tot nu toe bijna 2 meter sneeuwgevallen moeten zijn!!! Ook de temperaturen zijn ‘unusual mild' en zo'n koude golf als in NL heb ik hier (nog) niet meegemaakt. Iedereen blijft me hier op het hart drukken dat dit een zeer uitzonderlijke winter is hier, en hoewel Amerikanen heel goed zijn in overdrijven, geloof ik ze op dit vlak toch wel. Ieder jaar wordt er in februari hier een groot ijshockey toernooi op Lake Erie gehouden waar duizenden mensen aan mee doen; helaas voor dit jaar afgelast, omdat het meer nog steeds niet bevroren is. En dit is niet zomaar een meertje, het moet nog wel aardig koud worden als dit moet gaan bevriezen en het duizenden mensen kan houden: daar is meer vorst voor nodig dan voor een Elfstedentocht ;)

Over de Elfstedentocht gesproken: ik hoop zo dat het heel snel weer heel hard gaat dooien; ik heb zo'n medelijden met jullie daar in de kou :-p .... Wat zou ik het echt niet grappig vinden als er nu een Elfstedentocht komt... Owee, als ik morgenochtend 'it giet oan' op de nieuwssites lees, grrr. Dan vraag ik jullie allen om een donatie te doen om een à la minute (al dan niet privé-) vluchtje Buffalo - Leeuwarden te kunnen regelen. Ik duim vannacht voor de grote weerwisseltruc: krijgen jullie de warmte van hier (morgen 10 graden!!, vinden jullie dat niet lekker) en ik de kou van daar (kan ik hier eindelijk ook schaatsen). :-)

Nog even terug naar de sneeuw hierzo; hoewel een paar cm sneeuw in NL grote overlast geeft (succes iedereen die de komende dagen weer overgelaten zijn aan de gruwelen der NS/ prorail), heeft de sneeuw hier tot nu toe weinig overlast gegeven, ook al valt er 10 cm binnen een uur. De enige keer dat niet heel leuk was, was de eerste, en tot nu toe enige, blizzard. Niet vanwege de hoeveelheid sneeuw, maar vanwege de wind; je ziet gaan hand voor ogen, en de sneeuw kun je in je ondergoed terugvinden... Niet leuk, maar ook wel weer een happening, want zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Voor de rest zijn ze hier een kei in sneeuw opruimen, en vooral voorkómen dat de sneeuw blijft liggen. Met meer regel dan uitzondering ligt er hier ‘wit spul' op de wegen/ trottoirs, wat kraakt onder je voeten, en nee, dan bedoel ik geen sneeuw, maar zout. En niet een beetje zout, nee dikke lagen grote klonten zout. Overal. Je schoenen gaan er van naar de knoppen, evenals je fiets, en als je nog niet bedacht had waardoor de auto's hier zo verroest zijn, dan weet het nu. Het is echt ongelofelijk hoeveel tonnen zout hier ‘gestrooid' (lees gedumpt) wordt. Dagen gaan voorbij dat het zout overal ligt, zonder dat er sneeuw valt, en dan gaat het regenen, spoelt al het zout weg en dan kan het hele riedeltje opnieuw beginnen. Hoezo slecht voor het milieu?!?

Mocht er toevallig dan wel sneeuw vallen, waar het zout niet tegenop gewassen is (tot nu toe slechts 3 of 4 keer voorgekomen), dan weten ze hier wel van sneeuwruimen. En niet met die lullige sneeuwruimers zoals we die in NL kennen, maar met gróte shovels. Daarnaast heeft iedere rondrijdende pick-up (en dan zijn er nogal wat) zijn eigen schuiver voorop geïnstalleerd. Binnen no-time is de sneeuw aan de kant, weer een laag zout erover heen, en kan ik weer op mn fiets rondkomen. En hoewel ze me ‘brave' noemen dat ik in de sneeuw naar mn werk fiets, zie ik ze denken ‘je bent knettergek'. Want ook al woon je 1 minuut van het werk/ de winkel/ waar je dan ook heen moet; dan pak je toch de auto. Blijft tenslotte toch Amerika!

Mijn excuus dat dit weerverhaaltje een beetje lang is geworden... Hopelijk nog een beetje interessant, en zo niet, dan lees je dit niet, want dan ben je al eerder afgehaakt. ;-) Volgende keer hopelijk wat nieuws te melden, zodat ik het weer niet weer hoef uit te buiten...

Reacties

Reacties

Kristy

Oja, en om de trottoirs hier sneeuwvrij te maken, gebruiken ze hier geen sneeuwschep/schuiver, maar zo'n minihakselaar! Je weet wel, zo'n automatische sneeuwvreter met een slurf eraan. Wij (ik tenminste) kennen ze alleen van tv, maar ze bestaan echt, vet cool! hihi :-)

Marieke en Co

Ja idd nederland is in de ban van het weer. Hot bij alle boeren kan je de boel vorst vrij houden? Bij ons loopt de robot tot nu toe nog zonder problemen...... maar de pinken en kalveren kosten veel meer tijd. Ook alles afgeplakt en dicht gestopt waar maar enigsinds kou door kan. Ik vind het wel leuk.... Maar na toneel om 3 uur op de fiets terug door min 18 had ik nog niet eerder mee gemaakt! haha Leuk je verhaal weer te lezen! Groetjes! marieke en co

Robert, Marijke en Siem

Zeer interessant om te lezen allemaal, echt grappig hoe anders Amerika is (al weet je dat best, het blijft toch opmerkelijk om dit soort dingen te lezen). Zoals je via Facebook hebt vernomen, heeft Robert alleen last van de treinproblemen, verder kunnen we ons goed redden. Siem vindt wandelen met een dikke winterjas aan helemaal geen straf en eigenlijk is het ook best lekker, met het mooie zonnetje erbij.
HOe jammer ik het ook voor je vind, ik ga toch door met duimen voor een elfstedentocht!
Misschien kun jij dan duimen voor een dichtgevroren Eriemeer, kun je ons de loef afsteken met een tocht van meer dan 200 km!
groetjes!

Rodie, Simon, elin

Hoi Kristy

Het blijft toch een prachtig maar ook wel raar land dat America! Ik vind het wel grappig, jij in de Sneeuw en mijn ouders zitten op het moment in Florida, 25 graden in de plus!

Hier alles oke, Elin is flink aan het puberen en is niet zo'n heel fan van de kou, terwijl het nog wel een winterkind is. Ik groei al lekker rond en alles loopt voorspoedig afgezien van wat bekkenklachten, maar hersteld zich nog wel aardig met een avond bankhangen.

Groetjes Rodie en de rest van de Fam

Jennifer, Coen en Quinten

Heej Kristy,

Wat een gedoe daar zeg met dat weer hahahaha....ik ben hier idd de kou al meer dan zat (ben al niet zo'n kou liefhebber). Vanuit hier kan ik je al wel melden dat ik net op de tv heb gehoord dat de elfstedentocht niet dit weekend zal plaatsvinden.

Ondanks dat er heeeel veel vrijwilligers de afgelopen dagen druk bezig zijn geweest om de route sneeuwvrij te maken. De vraag is nu of het na vandaag nog wel door kan gaan aangezien het niet langer zo streng zal vriezen (en wat vind ik dat persoonlijk jammer.....).

Hier kleden we ons dus nog maar even extra dik aan om de kou te trotseren. (stuur maar wat van die warme lucht hier naar toe.)

Heel veel groete van ons uit het KOUDE Nederland!

Groetjes ons!

Mariette

Hey dame! Hoe gaat t daar? De tijd gaat nu wel heel rap!!
Vermaak je je nog een beetje of kun je bijna niet WACHTEN tot je het Hollandsche voorjaar tegemoet gaat?
Hier bijzonder weinig nieuws... vorige week meegedaan met pubquiz in het CCA tbv alpe d'huzes, dat was erg leuk! Verder vooral alles zn gangetje geloof ik..
Wanneer kunnen we je met een kroket opwachten op Schiphol?
Liefs jet

Manon

Sorry, ik laat schandalig weinig weinig van me horen. Wij zijn je niet vergeten hoor. We vragen ons regelmatig af hoe het met je gaat en we vragen ons nog vaker af wanneer Kristy nu eens een keer weer terugkomt. Dus...heb je al een ticket terug geboekt?

Groeten Manon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!