kristy.reismee.nl

Thanksgiving, Black Friday and Christmas

Hi allemaal! Hier weer een update met rare Amerikaansebezigheden:

Vorige week donderdag, de vierde donderdag van november was het Thanksgiving. Een nationale feestdag waarop gedankt wordt voor alle goeds van het afgelopen jaar. Oorspronkelijk is het danken voor de oogst, maar ik weet niet of dat nu ook nog zo gezien wordt. Het is echt een heilige feestdag en het openbare leven ligt stil (het is nog nooit zo stil geweest op straat). Werknemers van het ziekenhuis werden gesommeerd NIET te komen werken op deze verplicht vrije dag, dus het ziekenhuis was uitgestorven... Behalve onze afdeling met allemaal buitenlanders, want wat moet je met Thanksgiving als je familie zelfs niet binnen vliegafstand woont. Dus ik en de meeste van mijn collega's waren gewoon aan het werk.

Het leek erop een normale saaie dag te worden, maar mijn Indiase collega (Swathi) had bedacht dat ik misschien wel niets te doen zou hebben met Thanksgiving (wat een gekke gedachte ;-)) en nodigde mij 's avonds uit voor een alternatief Indiase Thanksgiving! Gezellige avond, met Indiase lekkernijen i.p.v. kalkoen.

En met Paula, uit Chili, zaterdag een verlaat maar onwijs gezellig echt Thanksgiving diner gehad. Een groep, veelal buitenlandse jongeren, komt eens in de zoveel tijd bij elkaar voor de gezelligheid en Paula en haar man waren zo sociaal om mij daar te introduceren. Het was een super avond, mede te danken aan het ontzettend lekkere eten dat iedereen mee had gebracht. Iedereen had goed uitgepakt en zo was er een heus ‘kerstdiner' ontstaan. Twee Italianen die al menig Thanksgiving hebben meegemaakt hadden de traditionele kalkoen voorbereid, die maar liefst 5 uur in de over had doorgebracht! Maar hij smaakte heerlijk, inclusief de bijbehorende mashed potatoes, cranberry saus and pumpkin pie (pompoentaart). En verder was het geweldig om weer even wat mensen te ontmoeten, wijntje te drinken en gezellig te ouwehoeren. Aan het eind van de avond, na verhitte discussies over Berlusconi , complimenten over m'n Engels van de Italianen (voor degene die niet bekend zijn met de Engelse vaardigheden van Italianen over het algemeen: dit is geen compliment ;-). Groot succes dus!! Hopen dat er meer van dit soort feestje volgen!!

De dag na Thanksgiving, welke altijd op een vrijdag valt, staat bekend als ‘Black Friday'. En dat is niet vanwege vakantie verkeer dat terugkeert van familiebezoek met Thanksgiving, zoals je misschien verwacht omdat wij ‘zwarte zaterdag' kennen. Nee, Black Friday slaat op winkelend publiek! Op deze dag wordt officieel het ‘holiday shopping season' geopend, dus een hele maand te gaan om alle inkopen voor de feestdagen te doen. Je zou zeggen, een hele maand te gaan, dus tijd genoeg, maar iedereen slaat op vrijdag MASSAAL aan het inkopen. Mensen kamperen al dagen voor de winkels, 's nachts ontstaan al lange rijen voor de ingang, en de volgende dag veel politie om alles in goede banen te leiden. Helaas lukt dat niet altijd, genoeg verhalen over vechtpartijen en mensen die pepperspray gebruiken om het kado te bemachtigen dat ze per se willen hebben! Het is de drukste dag van het jaar, met dit jaar 226 miljoen winkelende mensen, die gemiddeld 400 dollar op deze dag uitgeven. Wat nou crisis??

Na Thanksgiving is de hele weg vrij voor de kerst, en worden ook gelijk alles uit de kast getrokken: kerstverlichting wordt aangesloten, de huizen worden versierd en de kerstbomen worden opgetuigd. Hier geen Sinterklaas die eerst het land uit moet ;-).

Maar het leuke is dat Sinterklaas mij ook hier heeft gevonden! Op het pakket staat vermeld: 'niet openen voor 5 dec', maar aan het handschrift van zwarte piet heb ik een vermoeden van wie het afkomstig is. Super leuk, heb ik toch een beetje sinterklaas hier!!!

Verder dingen om naar uit te kijken: volgende week komen Henk en Mariette onder het mom van werkbezoek naar Buffalo voor een paar dagen! Ik heb er zin in, het wordt vast nuttig en gezellig!!

En als Henk en Mariette vertrokken zijn, is het nog maar 10 dagen totdat ik Martijn weer zie!!! Voor degene die het nog niet wist, met kerst zijn we een weekje in New York. In gedachte kruisjes aan het zetten, kijk er echt zo ontzettend naar uit!!

Tot mails, skype etc maar weer!

Groetjes Kristy

PS: de sneeuw heeft niet doorgezet. Hier vraagt men zich echt af waar die sneeuw toch blijft en het thema klimaatverandering is weer hot. Typisch NL weer, alleen wat meer regen dat daar ;)

Reacties

Reacties

Berthien

Eindelijk een feessie voor jou, klinkt gezellig! Rare mensen hoor die Amerikanen... Hier zitten we inderdaad met bittersmart op de Sint te wachten, we hebben iedere dag het Sinterklaasjournaal op tv en laatst was een Sinterklaas bijna verdronken in het Paterswoldsemeer in Groningen (zie youtube).
Kim en Leo hebben goed hun best gedaan bij de 7 heuvelen loop, beide binnen de 1,5uur. K iets sneller dan L. Goede prestaties!
Mijn verlof is begonnen, beetje lezen, wandelen en zwemmen, dat zijn de hoogtepunten vd dag. Niet doen wordt nooit echt mijn ding...
Geniet van je pakje op 5-12, het bezoek en natuurlijk de ontmoeting met Martijn in New York!!!
Tot mails!

Annet

Hey, Wat gezellig om samen met andere internationale mensen Thanksgiving te vieren. Ik kan me zo voorstellen dat Black Friday een echt gekkenhuis op straat was. Heb jij ook meegedaan met die gekte? Dan kon je zo je muizen inzetten om je cadeau te krijgen.
Heb ondertussen even je foto's bekeken. Ik ben al geen fan van muizen, en als ik jouw daar zie zitten en die muizen zo zie denk ik, jakkes.

Succes met het uitpakken van je sint cadeautje. De sinterklaas is je dus niet vergeten ondanks dat je in Amerika zit.
Wij hebben zaterdag Sinterklaas. Lotte heeft al flink geoefend om cadeautjes uit te pakken. ( Ze is goed verwent op haar verjaardag.) Zaterdag kan ze zo verder gaan met uitpakken.

Hopelijk vliegen je dagen voorbij zodat je Martijn weer snel kunt zien en lekker vastpakken. We wensen jullie veel plezier in New York.
Groetjes uit Ruurlo

Anne-Marie

Fijn dat je makkelijk contacten kan leggen met je collega's. En zoals je zegt, duurt niet lang meer voordat Martijn naar je toe komt.
Hier alles rustig. Heb gisteren mijn laatste werkdag gehad, dus ben met verlof. Moet nog wel even omschakelen. Dat ik een half jaar niet op mijn werk ben. Maar dat komt vanzelf wel.
groetjes fam maalderink

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!